Skip navigation

Innovation som en tradition

1865 Blikkenslagermester Jakob Eberspächer opretter et værksted i Esslingen am Neckar, som hurtigt specialiserer sig i metalindrammede glastage.

1894 Hans søn, Adolf Eberspächer bliver den anden generation, der går ind i familiefirmaet.

1899 Firmaets grundlægger dør. Hans kone, Friederike overtager styringen.

1900 De første elektrisk drevne maskiner bruges, staben øges til 80 medarbejdere.

1906 Dr. Paul Eberspächer, grundlæggerens anden søn går ind i familiefirmaet.

1913 Det første internationale datterselskab grundlægges i Wien.

1914 Fabrikken starter driften der hvor Esslingen-anlægget ligger i dag.

1925 Antallet af ansatte vokser til 350. Firmaet producerer glastage til fabrikshaller, togstationer og luftskibshangarer i hele Europa.

1928 Datterselskaber med glaskonstruktion åbner i den Tjekkiet, Polen og Italien.

1929 Eberspächer starter arbejdet med glastag på Milanos togstation.
1931 Produktion af lyddæmpere til automobiler begynder.

1933 Firmaet begynder at udvikle bilvarmesystemer.

1934 Arbejdet på en ny konstruktion af en ekstra fabrikssektion begynder i hovedkvarteret i Esslingen, arbejdsstyrken vokser til 700 medarbejdere.

1935 Dr. Richard Eberspächer bliver den tredje generation, der går ind i firmaet.

1938 Richard's bror Walter starter i Eberspächer.

1939-1945 Eberspächer bliver integreret i våbenindustrien af Nazi regimet og får, som mange andre firmaer, tildelt tvangsarbejdere. Under krigen fremstilles der også flymotordele for første gang.

1945 Efter anden verdenskrig går Helmut Eberspächer, en fætter til Richard og Walter, ind i firmaet.

1946 Eberspächer producerer produkter såsom proteser, metalbokse og små komfurer, under efterkrigstidens nødsituation.

1947 Arbejdet på turboladere begynder i Esslingen.

1950 Dr. Richard Eberspächer dør i en ulykke.

1953.Parkeringsvarmere går i masseproduktion.

1954 Parkeringsvarmer nr. én million kommer af produktionsbåndet i Esslingen.

1960 Eberspächer overtager Neunkirchen metalarbejde i Saarland og starter et produktionsanlæg til lyddæmpere på stedet.
1965 Firmaet fejrer sin 100 års fødselsdag og runder en omsætning på 100 millioner DM. Hans Eberspächer bliver den fjerde generation i familien, der går ind i firmaet.

1973 Eberspächer etablerer Espar Products i Canada som et selvstændigt salgsfirma for varmere.

1974 Dr. Günter Baumann, et andet medlem af den fjerde generation, går ind i firmaet. Serieproduktion af katalysatorer til personbiler starter.

1975 Et teknologisk gennembrud sker i form af den legendariske "B1L": Det er den første bilvarmer, som kan installeres direkte i passagerkabinen. På samme tid bringer Eberspächer de første fjernbetjeninger på markedet.

1977 Eberspächer etablerer et datterselskab i England.

1978 Udvikling af partikelfiltre til personbiler begynder.
I 1980'erne Eberspächer investerer intensivt i globalisering: produktionsfaciliteter etableres i Sverige, Frankrig og Schweiz.

1983 Den tyske forbundsregering vedtager udstødningsemissions-standarder, som nødvendiggør brugen af katalysatorer.

1988 Arbejdet starter på konstruktionen af det nye forsknings- og udviklingscenter i Esslingen.

1990 Firmaet fejrer sin 125 års fødselsdag.

I 90'erne etablerer Eberspächer yderligere datterselskaber i Sydafrika, Tjekkiet, USA, England, Brasilien og Polen.

1999 De elektriske hjælpevarmere fra catem-datterselskabet, går i serieproduktion. Firmaet vokser hurtigt til at være verdens førende på markedet.

2000 Martin Peters bliver den femte generation, der går ind i firmaet. Firmaets omsætning stiger til 2,5 milliarder DM.
I 2000 årene Den globale tilstedeværelse er konstant blevet udvidet, og inkluderer Indien, Kina, Korea og Japan.

2002/03 Forsknings- og udviklingscenteret i Detroit og Eberspächer North Americas katalysator-anlæg kommer i gang.

2004 Heinrich Baumann, et andet medlem af den femte generation, starter i Eberspächer. Firmaet positionerer sig selv som en 100 procent leverandør af bildele og igangsætter udskillelsen af glaskonstruktionsforretningen.

2005 ved IAA præsenterer Eberspächer en helt ny slags teknologi til lyddæmpning og -design, baseret på anti-lyd principper.

2008 Eberspächer udbyder for første gang udviklingsværktøj til elektronisk netværk med Databus-system for køretøjer.

2009 Firmaets omsætning styrtdykker 40 procent, som et resultat af den globale økonomiske krise. På biludstillingen i Geneve præsenterer Eberspächer varmere til elektriske biler.

2010 Firmaet kommer ind på markedet for air-condition til busser. De første højspændingsvamere til elektriske biler går i produktion.

2015 Eberspächer kigger stolt tilbage på 150 års firmahistorie.

2017 er Eberspächer repræsenteret på ca. 70 lokationer i 28 lande.